قدرت خرید 8 دهك با اجرای هدفمند كردن یارانه ها افزایش یافته است
نوشته شده توسط : swot

به گزارش ایرنا، 'محمدرضا فرزین' روز سه شنبه در نشست 'تشریح نتایج طرح تحول اقتصادی و فضای سرمایه گذاری خارجی كشور' كه با حضور سفرا و نمایندگان خارجی مقیم تهران برگزار شد، افزود: به عبارت دیگر اجرای این قانون به نفع 80 درصد مردم جامعه بوده است.

وی با بیان این كه ضریب جینی ضریبی است كه توزیع درآمد در كشور را نشان می دهد، اظهار داشت: با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها موفق شدیم این ضریب را كه در شش ماهه دوم سال 89 در مناطق شهری 38 صدم بود به 367 هزارم كاهش دهیم.

وی با اشاره به این كه آمار نشان می دهد، توزیع درآمد در مناطق شهری بهبود یافته است، اظهار داشت: بهبود توزیع درآمد در مناطق روستایی بیش از مناطق شهری رخ داده است.

فرزین درباره تورم بعد از اجرای هدفمند كردن یارانه ها نیز گفت: در آذر 89 كه این طرح اجرا شد، تورم نقطه به نقطه 12 و 8 دهم درصد بود و تورم سالانه برابر با 10 و یك دهم درصد بود و طبیعی بود كه اجرای قانون منجر به افزایش تورم خواهد شد، زیرا قیمت تمام شده تولید در كشور افزایش یافت.

وی افزود: با اجرای هدفمند كردن یارانه ها تورم نقطه به نقطه روند افزایشی گرفت و به نقطه اوج خود كه 22 و 3 دهم درصد است در اواسط خرداد و اوایل تیر ماه رسید و به عبارت دیگر هدفمندی شوكی بود كه در این مدت اثر خود را در اقتصاد گذاشت.

وی گفت: در همان زمان تورم سالانه 15 و 4 دهم درصد شد و الان شاخص تورم نقطه به نقطه روند طبیعی خود را پیدا كرده است، به این معنا كه شوك هدفمندی و اصلاح قیمت ها تا آن زمان اثر خود را گذاشت و پس از آن متناسب با شرایط اقتصادی كشور حركت كرد.

فرزین با اشاره به این كه گفته می شود، به علت پرداخت یارانه های نقدی، تورم ایجاد می شود، گفت: پرداخت یارانه نقدی ربطی به تورم ندارد.

وی تصریح كرد: با اجرای این قانون پول جدیدی خلق نشده كه بتواند منشاء تورم شود، بلكه پول از مردم دریافت و به آنها پرداخت می شود.

فرزین گفت: بنا بر این آنچه كه اثر تورمی داشت از منظر هزینه بود كه آثار خود را در اقتصاد گذاشت و از منظر خلق پول جدید چون پول جدیدی خلق نشده بود آثار چندانی هم در كشور نداشت.

وی در پایان افزود: قانون هدفمندی یارانه ها به گونه ای اجرا و مدیریت شد كه با كمك هایی كه به تولید می شود، نتواند آثار تورمی زیادی در جامعه داشته باشد.

اقتصام** 9141/1594





:: برچسب‌ها: آب ,
:: بازدید از این مطلب : 560
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: